Cases

Digital dannelse i praksis
Bag hver skole, kommune eller organisation, vi samarbejder med, gemmer der sig en særlig historie.
Disse cases viser, hvordan digital dannelse bliver levenede i praksis, når vi sammen med lærere, elever, ledere og forældre finder veje, der giver mening netop der, hvor de er. Her kan du dykke ned i forskellige eksempler og lade dig inspirere af hvordan andre har grebet det an.
Grundskoler
Hvordan påvirker kunstig intelligens vores forståelse af verden? Og hvad betyder det for elevernes rolle som digitale medborgere?
Forældre, lærere og skoleledelse er samlet til en åben og ærlig dialog om, hvordan man kan støtte børn og unge i at navigere trygt og ansvarligt online, og hvordan digital dannelse kan blive en naturlig del af samværet i hverdagen.
Digital dannelse i Praksis – Samarbejdet med Holbæk Private Realskole har kørt i mange år og det digitale liv fylder mere og mere ude i landets skoler.
Ungdomsuddanelser
Hvert år ved studiestart besøger Center for Digital Dannelse Marie Kruses Gymnasium for at give skolens nye elever en introduktion til digital dannelse.Center
Som de fleste andre uddannelsessteder står College360 over for den nye virkelighed: Hvordan håndterer man bedst elevernes brug af AI, og hvordan kan teknologien bruges på en konstruktiv måde i undervisningen?
I begyndelsen af hvert skoleår får alle førsteårselever besøg af Center for Digital Dannelse, der holder et oplæg om digitale fodspor, etik og ansvarlighed.
Kommuner
I 2022 indgik Odense Kommune en fælleskommunal aftale med Center for Digital Dannelse, som gav kommunens 34 folkeskoler adgang til undervisningsmaterialer om digital dannelse.
Gennem Københans Kommunes “Åben skole-pulje” har Center for Digital Dannelse fået mulighed for at komme ud på folkeskoler og holde oplæg.
Hvordan taler man med sit barn om gaming, sociale medier og digital trivsel?
Det spørgsmål står mange forældre med, og netop derfor udviklede Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune platformen Snakmed.kk.dk i samarbejde med Center for Digital Dannelse.
Organisationer
Center for Digital Dannelse har sammen med Gyldendal Uddannelse udviklet Elevens Digitale Kompetencehjul, hvor elever kan kortlægge deres kompetencer.
Hvordan kan man styrke digitale kompetencer hos unge med kognitive funktionsnedsættelser? Det spørgsmål har projektet OsOnline forsøgt at besvare.
Telenors kampagne SPURGT? sætter fokus på, at vi skal huske at spørge, før vi deler billeder af hinanden på nettet og sociale medier.












