Marie Kruses Gymnasium

Digital Dannelse ved studiestart

Et fast samarbejde om digital kultur og trivsel

Hvert år ved studiestart besøger Center for Digital Dannelse Marie Kruses Gymnasium for at give skolens nye elever en introduktion til digital dannelse.

Oplægget varer 60 minutter, det er interaktivt og mobilfrit. Eleverne bliver både informeret, aktiveret og udfordret gennem quizzer, afstemninger og refleksionsøvelser, der skaber dialog og genkendelse. Eleverne bliver klogere på noget, de allerede kender til, men på en måde, der skaber refleksion frem for pegefingre.

Programmet består af fire temaer:

  • Hvad er digital dannelse?
  • forstyrrelser
  • Lovgivning på nettet
  • Kunstig intelligens.

Fra oplæg til refleksion i klasserne

Efter oplægget fortsætter eleverne arbejdet ude i klasserne. Her diskuterer de digitale dilemmaer med udgangspunkt i Center for Digital Dannelses dilemmakort, der bygger videre på temaerne fra oplægget.

Dilemmaøvelsen gør det muligt for eleverne at forbinde oplæggets pointer med deres egen hverdag: sociale medier, grænser, kommunikation og ansvar. Lærerne fungerer som facilitatorer og støtter eleverne i at udveksle erfaringer og skabe fælles normer for digital adfærd på gymnasiet.

Oplægget bruges som en fast del af studiestarten og fungerer som et fælles afsæt for nye årgange. Samarbejdet mellem Marie Kruses Gymnasium og Center for Digital Dannelse bidrager til at skabe en digital kultur, hvor eleverne føler sig bedre rustet til at indgå ansvarligt og trygt i både digitale og fysiske fællesskaber.

Tak til Marie Kruses Gymnasium for et mangeårigt samarbejde om at styrke elevernes digitale bevidsthed fra første skoledag.