
Workshop: Kunstig intelligens og sociale medier

Et Åben Skole-forløb til udskolingselever
Når eleverne bliver medforskere i deres digitale liv
Hvordan påvirker kunstig intelligens vores forståelse af verden? Og hvad betyder det for elevernes rolle som digitale medborgere?
Det undersøger Center for Digital Dannelse i Åben Skole-forløbet Kunstig intelligens og sociale medier, som blev tilbudt til folkeskoler, privat- og friskoler i Københavns Kommune i skoleåret 2025-2026.
Forløbet er skabt for at engagere eleverne i samtalen om teknologi og trivsel med fokus på kritisk tænkning og demokrati.
Disse cases viser, hvordan digital dannelse bliver levenede i praksis, når vi sammen med lærere, elever, ledere og forældre finder veje, der giver mening netop der, hvor de er. Her kan du dykke i forskellige ydelser – fra elevworkshops og kortlægninger til strategisk udviklingsarbejde – og lade dig inspirere af hvordan andre har grebet det an.
Et aktivt forløb med dialog, spil og samarbejde
Workshoppen varer halvanden time og foregår i klasselokalet. Den kombinerer plenumundervisning, dialog og øvelser, hvor eleverne selv bliver en aktiv del af undervisningen. Oplægsholderen fra Center for Digital Dannelse tilpasser indholdet niveau alt efter klassens eksisterende viden og klassetrin.
Undervejs spiller klassen et analogt spil, hvor eleverne undersøger hvilke typer videoer der får mange visninger på YouTube, og diskuterer begreber som click bait, rage bait, influencer, algoritmer og opmærksomhedsøkonomi.
Billederne herunder er fra Vanløse Privatskole, hvor eleverne deltog med stort engagement og nysgerrighed. De fleste elever, der deltog, kendte allerede til emnerne fra deres hverdag online og fra undervisningen. I workshoppen blev de inviteret til at dele deres egne erfaringer og tanker; her var det eleverne, der var eksperterne. Oplægsholderens rolle var at samle trådene, udfordre deres perspektiver og vise, hvordan deres oplevelser hænger sammen med de større temaer om kunstig intelligens og sociale medier.
Workshoppen blev afholdt på flere skoler, blandt andet på Krebs’ Skole i København for syvende klasserne.
“ … ”
Fortæller Nikolaj, lærer på Krebs’ Skole


Fra kritik til forslag – eleverne som digitale medborgere
I workshoppen afslutter eleverne med gruppearbejde, hvor de diskuterer, hvad der kan være problematisk ved et specifikt socialt medie eller ved sociale medier generelt; fx alders verificering, normer, algoritmer eller voldeligt indhold. Eleverne drøfter sammen idéer til løsninger eller lovforslag, der kan skabe en bedre og mere sikker platform. Du kan se nogle af elevernes lovforslag på billederne.
Workshoppen er en god anledning til at fortsætte arbejdet og snakken i klassen om, hvordan vores opfattelse af verden, fællesskaber og os selv hænger sammen med kritisk brug af teknologi i en tid, hvor algoritmernes opgave er at holde os hængende på platformen.
Adgang til undervisningsmaterialer
Skoler der deltog i forløbet, har samtidig adgang til Center for Digital Dannelses undervisningsmaterialer til grundskolen. Materialerne giver inspiration og konkrete øvelser til at fortsætte arbejdet i klassen med temaer som kunstig intelligens, sociale medier, kommunikation og selvfremstilling.
Læs mere om forløbet til folkeskoler her.
Læs mere om forløbet til privat- og friskoler her under bjælken Kunstig intelligens og kritisk tænkning – Center for Digital Dannelse
Et forløb, der giver stof til eftertanke
Forløbet er et af flere Åben Skole-tilbud, hvor Center for Digital Dannelse gør digital dannelse konkret, engagerende og relevant for elever i udskolingen.
Målet er at give eleverne et sprog og en forståelse for den teknologi, de bruger hver dag og at inspirere til dialog med udgangspunkt i elevernes tanker og erfaringer online.
Tak til Åben Skole og til skolerne, der har deltaget i forløbet, for at give plads til refleksion, debat og nysgerrighed om kunstig intelligens og sociale medier.

