Os Online

Os Online:

Et læringsunivers for unge med kognitive udfordringer

Hvordan kan man styrke digitale kompetencer hos unge med kognitive funktionsnedsættelser? Det spørgsmål har projektet OsOnline forsøgt at besvare. 

OsOnline er et læringsunivers, som er udviklet af Sammenslutningen af Unge med Handicap (SUMH) i samarbejde med Center for Digital Dannelse og en række partnere, og har til formål at støtte unge i at færdes trygt og ansvarligt online.

Et læringsunivers med spil, cases og træningsbaner

Gennem øvelser, film og spil får de unge mulighed for at reflektere over, hvordan man kommunikerer og passer på sig selv online.

En central del af universet er SoMe-spillet, hvor deltagerne hjælper en fiktiv person med at håndtere digitale udfordringer. Spillet skaber genkendelse, dialog og konkrete læringsoplevelser – og gør det lettere at tale om temaer som grænser, samtykke og ansvarlig adfærd.

Materialet er blevet brugt på flere STU’er, bl.a. GLAD, Sputnik Hillerød og Levuk. OsOnline fungerer godt som et fast element i undervisningen for elever med særlige behov.

Center for Digital Dannelse som faglig sparringspartner

Center for Digital Dannelse har sammen med de andre partnere bidraget med rådgivning og faglig sparring i udviklingen af læringsmaterialerne og de pædagogiske redskaber. 

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og er blevet til i samarbejde med partnere som Ungdommens Røde Kors, Red Barnet, Serious Games Interactive, Implement Social Digital og Center for Digital Dannelse.

Et inkluderende digitalt fællesskab

Med Os Online har partnerne skabt et univers, der gør det lettere for unge med kognitive funktionsnedsættelser at finde deres plads i den digitale verden – og for lærere og pædagoger at støtte dem i processen.

Læs mere og prøv universet på osonline.dk.

Billeder er hentet fra osonline.dk.